• O nas

  • O nas

  • Lindleyowie

  • Lindleyowie

  • E-biblioteka

  • E-biblioteka

  • Nasze archiwum

  • Nasze archiwum

  • Kontakt

  • Kontakt

  • Nowości

  • Nowości

  • Linki

  • Linki

Aktualności

Muzeum Kanału "Dętka" w Łodzi

Tego jeszcze nie było - po raz pierwszy, każdy, kto chce zobaczyć, jak wyglądają kanały wykonane z cegły może to uczynić w Łodzi. W centrum miasta, pod placem Wolności otwarto dla zwiedzających jeden z tutejszych, świetnie utrzymanych kanałów, tzw. "Dętkę". Każdy, kto tam wchodzi jest zaskoczony, że budowla, która z nazwy i przeznaczenia nie budzi miłych skojarzeń zachwyca kunsztownym wykonaniem - bardziej przypomina zamkowy korytarz niż kanał.

Muzeum Kanału "Dętka" w Łodzi

"Dętka" to podziemny, owalny zbiornik na wodę, wybudowany w 1926 roku z myślą o płukaniu sieci kanalizacyjnej w centrum miasta. Jako jeden z pierwszych odcinków miejskiej kanalizacji zaprojektowany został przez brytyjskiego inżyniera, Williama Heerleina Lindleya. Nadzór nad całością prac budowlanych sprawował inżynier Stefan Skrzywan, budowniczy łódzkich wodociągów. Korytarzem "Dętki", wykonanym z czerwonej cegły można obejść Plac Wolności pod ziemią. Ma on ponad 142 metry długości i mieści ok. 300 metrów sześciennych wody. Jest wysoki na 187 centymetrów i szeroki na około półtora metra, co sprawia, że spokojnie można nim spacerować. Jest połączony zasuwami ze zbiegającymi się przy Placu Wolności kilkoma kanałami. Jeśli trzeba było oczyścić któryś z nich, "Dętkę" napełniano wodą i po otwarciu odpowiedniej zasuwy spuszczano ją do jednego z kanałów.

 


Wejście do kanału



Dziś zbiornik pod placem Wolności to budowla zabytkowa, bo sieć kanalizacyjną od ponad 30 lat czyszczą samochody ciśnieniowe. "Dętka" jest jednak utrzymana w doskonałym stanie technicznym i mogła stać się atrakcją turystyczną Łodzi oraz pionierskim założeniem muzealnym w skali całego kraju jako pierwszy tunel wodociągowy w Polsce otwarty dla zwiedzających. Udostępnienie jej szerokiej publiczności zaproponował Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Projekt adaptacji "Dętki" wykonał Krzysztof Wardecki, a wystawę w kanale, który dziś jest częścią Muzeum Miasta Łodzi przygotował znany artysta Robert Kuśmirowski. Całość projektu została zrealizowana przy współudziale Urzędu Miasta Łodzi i łódzkiego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.



Łódzkie kanały - dzieło Lindleya i Skrzywana

 


Historia łódzkiej sieci wodociągowej sięga początków XX wieku. W latach 1901 - 1908, inżynier William Lindley przedstawił plan zaopatrywania miasta w wodę ze studni głębinowych, wywierconych w rejonie Łódź - Rzgów. Projekt ten jednak, ze względu na przewidywane wysokie koszty nie został przyjęty do realizacji. Kolejne poważne prace nad budową sieci kanalizacyjnej Łodzi rozpoczęto w 1925 roku. Pracami kierował inżynier Stefan Skrzywan, według projektu Williama Lindleya, który wykorzystał położenie topograficzne Łodzi. Od strony północno - wschodnich wzniesień w rejonie Nowosolnej i Stoków teren miasta opada stopniowo w kierunku południowo - zachodnim do doliny Neru, a różnice poziomów w skrajnych punktach przekraczają 100 metrów. To właśnie pozwoliło na zaprojektowanie i zbudowanie uregulowanej sieci kanałów, odprowadzających ścieki grawitacyjnie do oczyszczalni, którą zaczęto wznosić na Lublinku w 1932 roku.




Szczegóły oraz panoramiczny obraz patrz:
http://www.muzeum-lodz.pl/inne/detka.php

Pierwsze otwarte dla publiczności spotkanie Towarzystwa Lindleyowskiego Societas Lindleiana.

W dniu 23 listopada o godz. 17.00 w pracowni naukowej Archiwum Państwowego m.st. Warszawy  przy ul. Krzywe Koło 7 odbyło się pierwsze otwarte dla publiczności spotkanie Towarzystwa Lindleyowskiego Societas Lindleiana.


Pierwsze otwarte dla publiczności spotkanie Towarzystwa Lindleyowskiego Societas Lindleiana.


23 listopada 2010 roku o godz. 17.00 w pracowni naukowej Archiwum Państwowego m.st. Warszawy przy ul. Krzywe Koło 7 odbyło się pierwsze otwarte dla publiczności spotkanie Towarzystwa Lindleyowskiego Societas Lindleiana.

Do zadań powołanej w 2009 r. organizacji należy podejmowanie i wspieranie działań mających na celu badanie i zachowanie spuścizny Williama Heerleina, Roberta i Josepha Lindleyów, a także upowszechnianie wiedzy o działalności angielskich inżynierów w Polsce, twórcach m.in. filtrów warszawskich oraz unikatowych planów Warszawy z przełomu XIX i XX wieku. Podczas wtorkowego spotkania odbył się wykład prezesa TL Ryszarda Żelichowskiego przybliżający dokonania Lindleyów oraz prezentacja celów i programu Towarzystwa. 

Archiwum Państwowe m.st. Warszawy, które posiada największą - liczącą ponad 7 tys. arkuszy - kolekcję planów Warszawy opracowanych pod kierownictwem Lindleyów, zaprasza także do obejrzenia barwnego planu stolicy z 1897 r., odrestaurowanego w 2009 r. dzięki środkom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

http://www.warszawa.ap.gov.pl/lindley/index.html


  • Archiwum
Slideshow Image 1 Slideshow Image 2 Slideshow Image 2 Slideshow Image 2 Slideshow Image 2 Slideshow Image 2 Slideshow Image 2

E-biblioteka

18192122242527282931
Von Harro Albrecht - William Lindley - Baumeister der Hygiene
Ryszard Żelichowski - Czwarty Lindley
Lindley Vilmos - Pest
W.Mevius, R.Zelichowski - Warschaus Wasserversorgung
Ryszard Żelichowski - How Baku Got Its Water
Katriin Etholen - Lindley hampurissa
Statut Towarzystwa Societas Lindleiana
Jan Palas, Sir Lindley przybywa do Pragi (ang.)
Ryszard Żelichowski - Lindleyowie. Warszawskie boje o higienę
Gisela Schütte - Ehrung für den Erbauer der Hamburger Unterwelt
Przejdź do strony:
  • << Pierwsza
  • < Poprzednia
  • 1
  • 2
  • Następna>
  • Ostatnia >>
Societas Lindleiana, wszelkie prawa zastrzeżone
  • O nas
  • Lindleyowie
  • E-biblioteka
  • Nasze archiwum
  • Kontakt
  • Linki
Projektowanie stron internetowych: www.bedweb.pl